Pages

Saturday 5 March 2011

'Abdullah, "Pendapatku tentang Khutbah di Malaysia"

Khutbah jumaat kite selalu berkisar-kisar mende yg same. Dah 17 tahun aku berjaye hidup kat muka bumi ni dengan aman damai >:D Tpi topic Khutbah JARANG Skali berubah. Mcm seolah-olah pihak pentadbir kehilangan idea. Khutbah berfungsi sebagai " pembakar semangat (jihad), dan Nasihat". tak boleh ke khutbah jumaat berfungsi sebagai pemberi semangat seperti menyeru usahawan muda/tua ISLAM (bkn melayu sahaje) supaye memantapkan lagi perniagaan diorang. Kite sendiri tengok, orang bukan islam, tak perlu khutbah tpi diorang mampu membentuk satu komuniti dlm perniagaan mereka utk kepentingan diorang jgk. diorang lebih maju dn inovatif. sebabnye kenape? diorang ADA ikatan persaudaraan yang kuat. ape yg aku tengok kt masjid tadi. hampir 60% orang dalam masjid tidur. xmendengar langsung sebab aku tau, diorang mesti terfikir, muaknye asyik mende yg same je. Islam bukan sekadar Rohani, tapi merangkumi semua... ape yg selalu menjdi topic Khutbah Jumaat kite selalu dgn kerohanian, ape salahnye diselitkan dgn keduniaan ni (cam ne nk ckp ek). seimbangkan... inilah die sebab Undang-undang lebih tinggi dari agama. agama Islam kt malaysia ni diletakkan no.2. Menara dulu baru masjid. Pemodenan keduniaan dulu baru agama...... cuba kite renungkan balek. walaupun mungkin aku ade silap kt sini, tapi aku "cube" nk jdi "torchlight" kt korang. walaupun aku tau aku xde la sepandai mane tpi aku berusahe nk memperbetulkan diri aku utk jadi Muslim yg lebih baik.

Daripada facebook kawan...

1 comment:

  1. bukan selit kan dengan keduniaan.tapi selit kan dengan cara hidup keduniaan yang islami.hee.salah kan kalau tak betul.

    ohh.kalau kita pun tidur time khutbah jangan nak keji diorang yang tidur.zzz.

    bukan khutbah tu sebahagian dari peringatan ke?kadang kita pun selalu je pergi khutbah tapi buat gak apa yang DIA tak suruh+tinggal apa yang DIA tak larang.

    bukan semua ada masa untuk pergi kuliah,ceramah.time la kot khutbah main kan peranan.maybe kita terlalu memperkecil kan fungsi khutbah sebab kita dalam comfort zone.

    ReplyDelete